Muzyka w spotach telewizyjnych

Muzyka w spocie reklamowym pełni bardzo istotne funkcje. Powinna być spójna z historią, którą pokazujemy na ekranie oraz stanowić tło wzmacniające siłę przekazu. Musi być także na tyle ciekawa, żeby przykuć uwagę odbiorcy od początku do końca trwania spotu.

Podkład muzyczny poprzez oddziaływanie na produkcję neuroprzekaźników przez mózg , potrafi w nas wywołać wszelkie rodzaje emocji – od radości, pobudzenia, ciekawości, odprężenia, aż po smutek, zaniepokojenie, czy nawet strach. Dobierając muzykę do spotu reklamowego musimy przede wszystkim zadać sobie pytanie, jakie emocje chcemy wzbudzić u odbiorcy. Podstawowe elementy utworu muzycznego, które mają wpływ na odczuwane emocje to tonacja, wysokość dźwięku, tempo, melodia, harmonia i rytm. Przykładowo dźwięki wysokie poprawiają humor, z kolei dźwięki niskie dają poczucie powagi. Wolne tempo wywołuje uczucie spokoju, natomiast szybkie pobudza.

Poniżej przykład reklamy, dającej poczucie radości i szczęścia:

Wybierając utwór lub komponując nowy należy dokładnie przeanalizować wszystkie jego elementy, w zależności od tego, jakie emocje chcemy podkreślić. Korzystając z jednego z banków muzyki, mamy do wyboru tysiące utworów, spośród których na pewno znajdziemy pasujący do naszego spotu i spełniający nasze oczekiwania. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na rodzaj licencji, którą nabywamy. Różnią się one w zależności od pól eksploatacji, czasu trwania oraz wielkości grupy odbiorców. Zakomponowanie nowego utworu wiąże się z większym wydatkiem, jednak mamy możliwość bardziej precyzyjnego doboru dźwięków i odpowiedniej aranżacji utworu, a przede wszystkim nasza muzyka będzie unikatowa.

Bardzo często muzyka jest swego rodzaju magnesem, przyciągającym uwagę odbiorcy do obrazu. Dobra muzyka potrafi spowodować, że osoba robiąca sobie w kuchni herbatę podczas przerwy reklamowej, przybiegnie do salonu zobaczyć co tak przyjemnie wpadło jej w ucho. Najprościej jest w tym celu wykorzystać dobrze znany hit z list przebojów, jednak w takim wypadku istnieje duże ryzyko, że muzyka przyćmi reklamowany produkt. Melodia powinna być łatwa do zapamiętania i gdy odbiorca usłyszy ją po raz drugi, powinna natychmiast kojarzyć się z reklamowanym produktem. Zawsze należy pamiętać, że muzyka ma być uzupełnieniem i wzmocnieniem przekazu, a nie jego wiodącym elementem.