Wpływ linkowania wewnętrznego na pozycjonowanie

Jednym z najczęściej zaniedbywanych działań optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek na stronach WWW jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking). Linkowanie wewnątrz serwisu jest równie ważne, jak linki z zewnętrznych serwisów prowadzących do naszej strony WWW, nie tylko ze względu na przyśpieszenie szybkości indeksacji nowych treści w Google, ale także na zwiększenie ilości obejrzanych stron podczas odwiedzin przez użytkownika, wynikające z usprawnienia poruszania się po stronie.

 

Jeżeli dodatkowo zachowamy powiązania tematyczne za pomocą systemu TAG-ów, możemy budować sieć tematyczną w obrębie naszego serwisu i wyświetlać treści, które dodatkowo mogą zainteresować użytkownika.

 

Pamiętajmy, że linkowanie wewnętrzne to przede wszystkim usprawnienie nawigacji na stronie nie tylko dla użytkownika, ale także dla robotów Google czytających stronę i przechodzących pomiędzy podstronami serwisu w poszukiwaniu nowych treści do zaindeksowania.

 

Warto zauważyć, że ilość linków z serwisów zewnętrznych możemy mieć ograniczoną przede wszystkim ze względów budżetowych. Duży niewykorzystywany potencjał linkowy można uzyskać w obrębie własnej domeny przez odpowiednie linkowanie wewnętrzne, które wykonuje się w obrębie własnej domeny w sposób szybszy, tańszy i łatwiejszy.

 

Poniżej przedstawiamy kluczowe wskazówki przy tworzeniu poprawnego linkowania w serwisie:

  • Strona główna powinna posiadać w pierwszej kolejności (jak najwyżej w kodzie strony) stałe linki kierujące do głównych najważniejszych kategorii – unikniemy tym sposobem niepotrzebnego zamieszania w domenie i nie narazimy się na osłabienie mocy przekazywanej ze strony głównej na podstrony.
  • Zadbajmy, aby każdy adres URL w obrębie domeny posiadał unikalną treść.
  • Tworząc linki tekstowe, pamiętajmy o przemyślanym Anchor Text (tekst linku) nawiązującym do treści strony adresu URL. W przypadku linkowania przez grafiki warto pamiętać o atrybucie ALT, który tak jak w przypadku tekstu linku musi tematycznie nawiązywać do miejsca linkowania.
  • Korzystajmy z systemu TAG-ów łączących ze sobą strony powiązane tematycznie wpłynie to pozytywnie na obniżenie współczynnika odrzuceń (Bounce Rate) i zwiększy liczbę przeglądanych stron.
  • Zwróćmy uwagę na rozbudowę linkowania wewnętrznego przez tzw. linki między tekstowe wykorzystujące słowa użyte w treści podstron.
  • Przy linkowaniu wewnętrznym pamiętajmy także o umiarze – według aktualnych wytycznych Google suma linków (wewnętrznych i wychodzących) na jedną podstronę to 100.
  • Każda podstrona powinna zawsze posiadać odnośnik do strony głównej.
  • Dodatkowa nawigacja w postaci „okruszków” (ang. breadcrumbs) pozwala na szybką orientację w naszej aktualnej pozycji w strukturze strony i pozwala robotom indeksującym na określenie hierarchii podstron w domenie.

Zastosowanie się do powyższych wskazówek może nie tylko poprawić użyteczność i nawigacyjność strony, ale także przełożyć się na pozycję, jaką domena jest w stanie uzyskać w wynikach wyszukiwania Google.