Przyjazne linki: dlaczego podkreślenia w url to zły pomysł?

Wyszukiwarka Google traktuje myślniki i podkreślenia w odmienny sposób. Ważnym parametrem przyjaznych linków jest stosowanie zalecanych separatorów. Google wyraźnie stwierdził, że jeśli chodzi o strukturę URL, łączniki w postaci myślników zamiast podkreślenia sprawiają, że łatwiej mu określić, co znajduje się na stronie danego linku.

 

Poniżej cytat z bloga Google Pomocy – Narzędzia dla Webmastera: Tworzenie struktury adresów URL dobrze współpracującej z Google.

„Warto zastanowić się nad stosowaniem w adresach URL znaków przestankowych. Adres URLhttp://www.przyklad.pl/zielona-sukienka.html jest dla nas znacznie bardziej przydatny niżhttp://www.przyklad.pl/zielonasukienka.html. Zalecamy stosowanie w adresach URL łączników (-) zamiast znaków podkreślenia (_)”.

 

Dodatkowo starszy inżynier Google Matt Cutts jasno wyjaśnia, w tym materiale wideo: Should I use underscores or hyphens in URLs?, że łącznik podkreślenia, który jest używany jako separator wyrazów w linku nie określa żadnej funkcji i jest traktowany tak, jakby nie było żadnego separatora. Roboty wyszukiwarek mają inny sposób interpretowania interpunkcji, gdy indeksują strony. Wyszukiwarki nie zostały zaprogramowane do interpretacji podkreślenia w sposób, w jaki widzi to użytkownik. Ta różnica w interpretacji przez roboty indeksujące nie jest ograniczona tylko do adresów, ale również stosowana w znacznikach ALT (tekst alternatywny obrazka).

 

Przykład do tego, co już określiliśmy wyżej:

Jeśli URL zawiera lniana_letnia_zielona_sukienka (podkreślenia), wyszukiwarka będzie to interpretować jako jedno słowo lnianaletniazielonasukienka. Jak wiadomo, nikt nie pisze bez spacji i nie użyje takiego zlepka słów do szukania lnianej letniej zielonej sukienki. Gdy używasz myślników do łączenia słów kluczowych w adresie URL: lniana-letnia-zielona-sukienka, wyszukiwarka może zwracać wyniki wyszukiwania dla różnych kombinacji tych pojedynczych słów w następujący sposób:

  • lniana letnia zielona sukienka
  • zielona lniana sukienka
  • lniana sukienka
  • zielona sukienka
  • letnia zielona sukienka
  • letnia sukienka
  • sukienka zielona lniana
  • sukienka
  • lnianaletniazielonasukienka (również w przypadku, gdyby jednak ktoś pisał bez spacji).

 

Stosując taki sposób budowania adresów na swojej stronie, zwiększamy prawdopodobieństwo wystąpienia naszej strony w wynikach wyszukiwania. Oprócz kwestii związanych z optymalizacją zalecaną przez Google, oto kilka innych powodów, że myślniki w adresach URL są również korzystne dla użytkowników:

 

Jeśli adres URL zawiera podkreślenia, link aktywny użyty na stronie będzie wyglądał następująco:

http://www.lniana_letnia_zielona_sukienka.com
(http://www.lniana_letnia_zielona_sukienka.com).

Porównując, jeśli URL zawiera myślniki, link będzie wyglądał podobnie do tego:

http://www.lniana-letnia-zielona-sukienka.com
(http://www.lniana-letnia-zielona-sukienka.com).

 

Użytkownik zapamiętujący pierwszy adres nie widzi podkreśleń jako separatorów, ponieważ cały adres jest podkreślony. W drugim przykładzie linku – z myślnikami – łączniki są wyraźnie widoczne, więc użytkownicy są bardziej świadomi prawdziwego adresu. Tak więc stosowanie myślników w adresach URL ma swoje uzasadnienie ze względu na usability oraz SEO.

 

Google potwierdza, że nadal będzie indeksować i używać indeksów, które już zawierają podkreślenia, pomimo że nie jest to zalecane. Tak długo, jak inne czynniki rankingu strony działają dobrze, nie powinny one być problemem uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Ale jeżeli masz możliwość wykonania zmian w adresach na swojej stronie i następnie przekierowania starych adresów na nowe – poprawione, to będzie to krok który nie zaszkodzi, a na pewno pomoże stronie w uzyskaniu dodatkowego ruchu z kombinacji słów kluczowych znajdujących się w adresie URL.

 

Na przykład, jeśli stare adresy były następującej budowy: http://www.przyklad.pl/moja_strona.html i zostały zmienione na adres URL http://www.przyklad.pl/moja-strona.html, należy wykonać ich przekierowanie 301 ze starego adresu na nowy.