Ile razy zdanie „Content is the king” zostało wypowiedziane na różnego rodzaju konferencjach marketingowych, w ilu prezentacjach zostało zastosowane, ile razy marketingowcy użyli go, aby sprzedać swoje usługi klientowi? Setki czy tysiące?
Powstaje zatem pytanie, czy stwierdzenie to nadal jest aktualne, czy content, który serwujemy naszym użytkownikom/czytelnikom jest naprawdę aż tak ważny?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, na początku musimy dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest content marketing. Content marketing obejmuje swoją definicją wszystkie formy narzędzi marketingowych, których używamy w celu tworzenia, udostępnienia i dzielenia się treściami, zadaniem których jest inspirowanie, edukacja i zaangażowanie naszego obecnego lub potencjalnego Klienta. Innymi słowy, content marketing to tworzenie takich treści, które będą skuteczne, czyli takich, do których użytkownik dotrze, a po drugie będą one użyteczne, czyli będą zaspokajać potrzeby czytelnika.
A dlaczego chcemy, żeby potrzeby użytkownika były zaspokajane? Ponieważ zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych niechęć internautów do standardowych kampanii marketingowych z roku na rok rośnie, a coraz więcej użytkowników blokuje reklamy w przeglądarkach internetowych (dane firmy PageFair). Reklam w sieci jest coraz więcej i są one coraz bardziej irytujące. Analiza postępowania internauty i serwowanie mu wartościowych, przyciągających uwagę i angażujących treści to jedyna szansa na dotarcie do niego z naszym przekazem.
Najpopularniejszymi narzędziami content marektingu, stosowanymi przez marketingowców, są:
- media społecznościowe
- artykuły
- blogi
- fora internetowe
- newslettery
- wideo
- podcasty
- poradniki
- white papers
- webinaria
- infografiki
Wiemy już, czym jest content marketing, dlaczego staje się coraz bardziej popularny i z jakich narzędzi korzysta. Sprawdźmy teraz, jak wykorzystują go znane na całym świecie marki i jakie efekty przynosi.
Jednym z lepszych przykładów firmy, która w swoich działaniach wykorzystuje content marketing, jest Red Bull. Marka ta w bardzo przemyślany sposób tworzy treści, które są unikalne, dobre jakościowo, a także dopasowane do jej wartości. Publikowane treści działają na emocje, dzięki czemu użytkownicy chcą się nimi dzielić z innymi. Najbardziej spektakularną akcją przeprowadzoną przez Red Bulla był skok Felixa Baumgartnera, który przyciągnął miliony widzów i był zwieńczeniem wieloletnich działań marki w zakresie content marketingu. Zaowocował również setkami tysięcy fanów i linków.
Na polskim rynku ciekawe działania w zakresie content marektingu prowadzi marka Winiary. Serwis internetowy firmy, oprócz informacji o oferowanych produktach, proponuje dużo ciekawych, wartościowych dla użytkowników treści w postaci propozycji przepisów na rożne okazje, lekcji gotowania, artykułów i porad. Serwis daje także możliwość dodawania własnych przepisów, co w angażuje użytkowników w prowadzoną komunikację. Firma prowadzi także swój profil na YouTube – „Szkoła Gotowania”, na którym regularnie zamieszcza materiały video z ciekawymi przepisami, oczywiście z wykorzystaniem produktów Winiary. Takie działania mają również za zadanie promowanie oferty, ale dając użytkownikowi w zamian coś, co może go zainteresować.
Jako agencja interaktywna również oferujemy swoim Klientom działania w zakresie content marketingu. W przypadku serwisu internetowego www.czasnafinanse.pl tworzenie i wykorzystanie wartościowych i unikalnych treści na stronie jest integralną częścią naszych działań, prowadzonych w ramach pozycjonowania. Atrakcyjne treści to dziś podstawa dobrego pozycjonowania, i to dzięki nim w zeszłym roku udało się nam zwiększyć liczbę użytkowników tego serwisu prawie o 4 500% w porównaniu do roku poprzedniego.
Badania przeprowadzone przez Content Marketing Institute dowodzą, że obecnie tylko 44 % przedstawicieli marek na rynku B2B ma udokumentowaną strategię content marketingową.
Badanie zostało przeprowadzone na rynku amerykańskim, gdzie działania w zakresie content marketingu są szerzej znane i stosowane już od dłuższego czasu. W Polsce liczba firm, które posiadają taką strategię jest na pewno mniejsza, wciąż uczymy się, czym jest content marketing i jak stosować go efektywnie do poprawy wizerunku firmy, ale także do osiągania celów stricte biznesowych.
Content był, jest i będzie bardzo ważnym elementem naszych działań marketingowych. Ten rok będzie na pewno ogromną szansą dla firm, które zdecydują się na prowadzenie działań w zakresie content marketingu – strategicznie i zgodnie z określonym planem. Dzięki temu będą mogły oferować swoim użytkownikom treści wartościowe, prawdziwe i wyróżniające się na tle konkurencji. Treści powierzchowne, wrzucane jednorazowo, bez przysłowiowego ładu i składu nie będą miały racji bytu, nie tylko z uwagi na roboty Google, które będą w coraz szerszym stopniu promować wartościowe treści, ale także z uwagi na Klientów, którzy mają dość serwowanej im na co dzień marketingowej papki.
Wychodzi zatem na to, że content nadal is the king i w najbliższej przyszłości na pewno nie zostanie zdetronizowany!
Źródła:
- Red. Jarosław Królewski, Paweł Sala, E-Marketing Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowego PWN, Warszawa 2013
- contentmarketinginstitute.com