Zajmując się analizą statystyk Google Analytics stron internetowych klientów firmy zauważyłem „zaśmiecone” adresy stron internetowych zawierające parametry dołączone do URL przez portal społecznościowy Facebook. Poniższy widok GA znajduje się w ścieżce: Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony
Takich generowanych (wirtualnych) linków może być setki, a nawet tysiące w zależności od zakresu działań promocyjnych na portalu Facebook. Sposobów na pozbycie się wspomnianych parametrów z adresowania naszych serwisów jest kilka. Przedstawię dwa rozwiązania pozwalające usunąć parametry i przypisać odwiedziny, odsłony, źródło do adresu URL bez parametrów.
Sposób 1.
Modyfikacja wpisu w pliku .htaccess znajdującego się w katalogu głównym naszego serwisu. Cały zabieg polega na dodaniu poniższego kodu który spowoduje przekierowanie z URL z parametrami na url bez parametrów jeszcze przed wykonaniem kodu JavaScript Google Analytics odpowiadającego za zbieranie danych statystyk:
RewriteEngine On
RewriteCond %{QUERY_STRING} (.*)(^|&)fb_[^&]+(.*)$
RewriteRule ^(.*) $1?%1%2 [R=301,L]
RewriteCond %{QUERY_STRING} (.*)(^|&)action_[^&]+(.*)$
RewriteRule ^(.*) $1?%1%2 [R=301,L]
Sposób 2.
Następnym sposobem na pozbycie się „śmietnika” ze statystyk Google Analytics jest napisanie skryptu generującego canonical URL i zgłaszanie tego URL wraz z uruchamianym kodem Google Analytics:
Standardowy kod:
_gaq.push([’_trackPageview’]);
Nowy kod z wygenerowanym canonical url:
_gaq.push([’_trackPageview’, '/’]);
Zaproponowana zmiana wymaga budowy strony w języku PHP. Ponieważ kod generujący canonical url wykorzystuje język PHP:
$currentLink = „http://”.$_SERVER[HTTP_HOST].$_SERVER[REQUEST_URI];
$stripLink = explode(’?fb_action_ids’, str_replace($SITEURL, ’, $currentLink));
$stripLink = explode(’?fb_source’, $stripLink[0]);
$stripLink = explode(’?_escaped_fragment_’, $stripLink[0]);
$stripLink = explode(’?action_object_map’, $stripLink[0]);
$currentLink = $stripLink[0];
Zrozumienie zasady działania powyższego sposobu może być inspiracją do napisania rozwiązania w wymaganym języku w którym działa nasza strona www. Powodzenia w wykonywaniu porządków w Google Analytics!