T – jak telemetria Czyli… ze słownika specjalisty agencji reklamowej

W pierwszym półroczu 2015 roku, statystyczny Polak oglądał telewizję ok 4,5 godziny dziennie!
(Źródło: Nielsen Audience Measurment Polska; Total Individuals 01.01.2015 – 30.06.2015)

Nie od dziś wiadomo, że telewizja jest silnym medium, o dużym zasięgu dotarcia do odbiorców. Z tego powodu, badania mierzące oglądalność poszczególnych stacji telewizyjnych zwane telemetrią, są niezmiernie ważne dla wciąż rozwijającej się branży reklamowej i samych stacji. Ich wyniki służą do planowania ramówek stacji, a także realizowania efektywnych kampanii reklamowych. Dzięki nim, kampanie są lepiej dopasowane do profilu potencjalnego klienta i mogą skutecznie kształtować postawy konsumenckie. Instytucją w Polsce dokonującą pomiarów oglądalności telewizji jest agencja Nielsen Audience Measurement.

Czy zastanawialiście się kiedyś, skąd stacje telewizyjne wiedzą, że serial, który był emitowany w miniony wtorek, oglądało 4,2 mln widzów?

Wiemy to właśnie dzięki badaniu telemetrycznemu.

Jeśli jesteście ciekawi, jak wygląda takie badanie, i po co się je przeprowadza, to poniżej znajdziecie garść informacji na ten temat.

Otóż urządzeniem badającym oglądalność jest telemetr, który podłączony do odbiornika telewizyjnego rejestruje moment włączenia i wyłączenia telewizora oraz identyfikuje oglądane w tym czasie stacje i programy. W komplecie do niego znajduje się specjalny pilot, dzięki któremu można się zalogować do systemu. Na pilocie każda z osób biorących udział w badaniu ma swój przycisk do identyfikacji, który włącza w momencie, kiedy zaczyna oglądać program i wyłącza, kiedy skończy. Jest też przycisk, który naciska się w sytuacji, kiedy rodzina wspólnie ogląda telewizję.

Urządzenie to jest wykorzystywane już od kilkunastu lat, ale sama metoda badawcza wciąż się rozwija, ponieważ programy telewizyjne są dostępne również na komputerach, laptopach, smartfonach.

Kto może być uczestnikiem badania?

Proces wyboru respondentów jest dość złożony i odbywa się na podstawie analizy szeregu danych. Oprócz sprawnie działającego urządzenia ważna i niezbędna jest właśnie grupa osób, która poddana jest badaniom. Musi wiarygodnie odzwierciedlać zachowania telewidza. Grupę osób dobiera się na podstawie danych demograficznych dostarczonych przez Główny Urząd Statystyczny (płeć, struktura wiekowa, struktura wykształcenia, odsetek mieszkańców aglomeracji, miast, wsi, itd.) oraz na podstawie specjalistycznego badania – Establishment Survey, które służy do scharakteryzowania gospodarstw domowych z telewizorami. Dane z obu źródeł dają wyniki, dzięki którym wybierani są respondenci.

Okazuje się, że wystarczy tylko 1600 gospodarstw domowych, aby odzwierciedlić strukturę polskiego społeczeństwa i zachowania konsumenckie populacji.

Dla utrzymania wiarygodności badania, co roku wymienia się 15% gospodarstw.

Co tak właściwie bada telemetria i czemu służy?

Telemetria bada oglądalność stacji telewizyjnych i poszczególnych programów, ale co to właściwie znaczy? Metoda ta pozwala sprawdzić np. które programy cieszą się największym zainteresowaniem, jakie grupy wiekowe najwięcej czasu spędzają przed telewizorem, o jakiej porze programy są oglądane najchętniej, jakie programy oglądają kobiety, a jakie mężczyźni.

Obecnie pod tym względem badanych jest 220 stacji telewizyjnych.

Wyniki badań telemetrycznych stanowią podstawowe źródło danych dla stacji telewizyjnych i agencji reklamowych o odbiorze przez populację programów i bloków reklamowych. Po pierwsze – dzięki nim stacje wiedzą jak budować ramówki programowe, tak aby mogły inwestować w nowoczesne produkcje, aby były one atrakcyjne dla widzów. A po drugie – agencje reklamowe zyskują narzędzie do skutecznego planowania kampanii reklamowych.

Źródła: