Każdego dnia do agencji reklamowej zgłaszają się klienci, którzy chcą skorzystać z jej usług. Zachęceni atrakcyjnym portfolio lub rekomendacjami znajomych z branży, chcą powierzyć promocję swojej firmy profesjonalistom. Od agencji oczekują skuteczności i – szczególnie na pierwszym etapie współpracy – szybkiej wyceny zapytania ofertowego. To wtedy najczęściej pada pytanie: ile kosztuje reklama?
Po pierwsze – cel
Każda kampania, akcja promocyjna czy event realizowany przez agencję reklamową jest zupełnie inny. Dobra agencja już na pierwszym etapie współpracy pomaga klientowi zdefiniować cel, jaki powinny spełnić podjęte przez nią działania. Czy ma to być wzrost sprzedaży konkretnego produktu lub usługi, czy wzrost liczby wejść na witrynę sklepu internetowego, czy może zbudowanie świadomości marki wśród potencjalnych konsumentów – jeśli cel działań określony jest precyzyjnie, agencja będzie w stanie dobrać narzędzia, które przyniosą najbardziej optymalne efekty.
Po drugie – budżet
Aby współpraca z agencją reklamową przebiegała sprawnie i bezproblemowo, warto na początku określić budżet, którym dysponujemy. Pozwala to na uniknięcie wielu nieporozumień i ułatwia przygotowanie odpowiedniej, szytej na miarę oferty. Agencja od razu będzie wiedziała, czy kampanię będzie można zaplanować z większym czy mniejszym rozmachem: czy zatrudnić gwiazdę z pierwszych stron gazet, czy raczej pokusić się o prosty, animowany spot, czy kręcić na Malediwach, czy w lokalnym studiu. Krótko mówiąc: znając wielkość budżetu można zaplanować optymalne działania, które przyniosą zamierzony przez klienta efekt.
Ale produkcja kosztownych spotów i realizacja dużych, ogólnopolskich crossmediowych kampanii reklamowych to jedynie niewielka cześć prac realizowanych przez agencje. Nawet największe firmy decydują się na podobne realizacje maksymalnie kilka razy w roku. Codzienność agencji reklamowej to setki większych i mniejszych projektów, czasami prostych, częściej bardziej skomplikowanych. To przygotowanie projektów graficznych i druk plakatów, ulotek, folderów reklamowych i innych materiałów poligraficznych. To tworzenie tekstów, które publikowane są w prasie i w internecie. To obsługa social mediów, planowanie dużych i małych kampanii w internecie, zapewnienie gadżetów reklamowych. Każde zlecenie musi być wycenione.
Cennik – czy to działa?
Stworzenie jednolitego cennika prostych usług oferowanych przez agencję wydaje się być dobrym pomysłem. Pozornie przyspieszy to proces wyceny, dzięki niemu szybko będziemy mogli uzyskać informację o koszcie realizacji zlecenia. Jednak rzeczywistość nie jest tak różowa – w praktyce większość nawet drobnych zleceń będzie wyceniana przez agencję indywidualnie. Dlaczego? Najczęściej dlatego, że takie właśnie jest życzenie klienta. Oczekuje on rozwiązań niestandardowych, przygotowanych z myślą o konkretnej sytuacji, szytych na miarę. Z drugiej strony zespół kreatywny agencji też nie ułatwia procesu wyceny projektów, starając się zaskoczyć klienta nietypowymi koncepcjami. W takich wypadkach nawet najbardziej szczegółowy i przemyślany cennik po prostu nie działa.
Czy możemy już zaczynać?
Znamy już cel, wiemy, co chcemy osiągnąć i jakich efektów biznesowych się spodziewamy. Określiliśmy wielkość budżetu reklamowego. I co dalej? Teraz ruch należy do agencji. To agencja powinna zaproponować odpowiednie, dopasowane do oczekiwań i możliwości klienta narzędzia, dzięki którym plan zostanie w pełni zrealizowany .
No więc – ile kosztuje ta reklama?
A ja mam nadzieję, że po przeczytaniu tego tekst nigdy już nie zadacie takiego pytania żadnej agencji reklamowej. Chyba, że koniecznie chcecie mieć swoje pięć minut na facebookowej tablicy profilu Junior Brand Manager…