Zbliża się koniec roku, a Ty zamiast planować sylwestra głowisz się jak zaplanować budżet marketingowy na kolejny rok? Znamy to! Nasze Biuro Rozliczeń i Kontroli Budżetowych podpowiada, jak zrobić to efektywnie!
Koniec roku to dla osób odpowiedzialnych za planowanie budżetu marketingowego czas wytężonej pracy. Każdy, kto stoi przed tym zadaniem z pewnością zadaje sobie dwa podstawowe pytania: ile i na co wydać? Odpowiedź wydaje się być prosta – aby dobrze oszacować budżet, należy najpierw opracować dobrą strategię. Musisz określić plan działania, a później wyrazić go w liczbach.
W większych firmach za proces planowania i budżetowania odpowiada głównie controller, ale nie tylko. Odpowiedzialność za przygotowanie budżetu ponosi również zespół ludzi, składający się z przedstawicieli wszystkich komórek odpowiedzialnych za opracowanie strategii marketingowej na kolejny rok, w oparciu o cele i plany sprzedażowe postawione przez zarząd firmy. Istotną rolę w procesie tworzenia strategii marketingowej, a w przyszłości w realizacji wyznaczonych w niej zamierzeń, odgrywa chęć i umiejętność współpracy wszystkich komórek.
Rolą controllera jest inicjowanie i prowadzenie spotkań, nakreślanie oczekiwań i celów wyznaczonych przez zarząd firmy, dbałość o właściwy przebieg prac i terminowość. Na podstawie przygotowanej strategii, powstają budżety cząstkowe przeznaczone na sfinansowanie realizacji konkretnych działań zaplanowanych w danym roku budżetowym.
Jakie budżety cząstkowe powinieneś wziąć pod uwagę przy planowaniu? Jest to już uzależnione od specyfiki Twojej branży, ale do najważniejszych należą:
- Reklama telewizyjna i radiowa – w tej pozycji uwzględnij zarówno ceny emisji spotów, jak i koszt ich kreacji i produkcji.
- Reklama internetowa – ogół budżetu na wszelkie działania on-line, w tym profile w mediach społecznościowych.
- Reklama outdoorowa – tutaj również weź pod uwagę zarówno koszt zakupu powierzchni reklamowej, jak i cenę produkcji i kreacji.
- Druk materiałów poligraficznych tj. ulotki, plakaty, broszury informacyjne itp.
- Produkcja materiałów promocyjnych tj. długopisy, notesy, kalendarze itp.
- Wizualizacja witryn placówek handlowych.
- Sponsoring wydarzeń społecznych i kulturalnych – weź pod uwagę wszystkie koszty, łącznie z tym, że być może będziesz chciał pochwalić się sponsoringiem we własnych materiałach.
- Działania PR.
Budżety cząstkowe łączone są w całość tworząc jeden główny Budżet Marketingowy, spójny ze strategią marketingową firmy. Środki finansowe zatwierdzone przez zarząd są przekazywane do wykonania komórkom odpowiedzialnym za realizację działań zaplanowanych w poszczególnych budżetach cząstkowych. Na tym kończy się etap planowania budżetu, a zaczyna nadzór nad jego realizacją – o czym opowiemy w kolejnym wpisie.