Real-Time Marketing — jak robić to z głową?

Wyobraź sobie — środek tygodnia, jesteś zatopiony/zatopiona w morzu zadań. W końcu decydujesz się na chwilę przerwy. Wyciągasz telefon, klikasz ikonkę Facebooka, przewijasz tablicę. Nagle pomiędzy postami widzisz wpis: Wyłącz Excela i chodź na lunch! Do wpisu załączona jest grafika promująca piwo bezalkoholowe. To jeden z kilku przykładów Real-Time Marketingu, reklamy, która chce dotrzeć do Ciebie poprzez reakcje w czasie rzeczywistym na aktualne zdarzenia i zachowania potencjalnych klientów. Minęły 4 lata od roku 2013 i pamiętnej transmisji Super Bowl, obowiązkowej pozycji dla wszystkich interesujących się marketingiem. To właśnie podczas tamtej relacji szczególną uwagę zyskała kreacja OREO, która zdobyła uznanie tysięcy użytkowników SM (Social Media) (Facebook, Twitter). Pomimo upływu czasu, ten sposób reklamy nie traci popularności. Jest wprost przeciwnie, wciąż przybywa zwolenników tej formy prowadzenia kampanii reklamowej. Widząc różnorodność pomysłów, powstaje pytanie: jak prowadzić kampanię marketingową real time z głową? Odpowiedź nie jest prosta, bo kiedy działa się pod presją czasu, to błędy mogą zdarzyć się nawet najlepszym. Spróbujmy zatem na podstawie kilku udanych kreacji znaleźć wspólny mianownik, który będzie pomocny przy projektowaniu następnej kampanii.

 

Według mnie jednym z lepszych przykładów dobrze prowadzonego real time marketingu jest angielski profil marki IKEA. Ta firma ma wielki wpływ na jakość codziennego życia. Ostatnio podczas wystąpienia w Getty Museum w Los Angeles, Michele Clapton, osoba, która jest odpowiedzialna za kostiumy i rekwizyty w serialu Gra o Tron, zdradziła, że płaszcze wykorzystywane w serialu robione są z dywanów dostępnych w IKEA. Marka nie czekała długo i niebawem po tej informacji opublikowała zabawne zdjęcia, dodatkowo promujące dywanik. Skutek? Fani serialu masowo zaczęli wykupywać te produkty i publikować zdjęcia z nimi. Część z nich pochwaliła się alternatywnymi pomysłami i możliwościami kreacji innych strojów z artykułów dostępnych w sklepie. Warto wspomnieć, że nie jest to pierwsza tego typu reakcja szwedzkiej sieci sklepów. Ikea znana jest z tego, że potrafi zabawnie nawiązać do trendów, które są dość istotną sprawą w przypadku RTM(Real-Time Marketing).

 

Kolejnym dobrze prowadzonym profilem jest fanpage Grupy Żywiec. Przykład? Na początku lipca cała Polska żyła wizytą prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa. To wydarzenie wykorzystano do premiery nowego produktu. Treść wpisu nawiązywała do wizyty prezydenta USA, a premierowa kreacja graficzna odnosiła się do jego kampanii wyborczej. Choć jest jeszcze za wcześnie na ocenę przyjęcia nowego produktu na rynku, to kampania promocyjna została dostrzeżona w branży SM.

 

Trzeci przykład kampanii RTM, który moim zdaniem zasługuje na uznanie, odnaleźć można na polskim profilu sieci sklepów Lidl. Nie od wczoraj wiadomo, że między dyskontami panuje zacięta rywalizacja o klienta. Niemiecka sieć sklepów postanowiła przełożyć ją również na świat social media. Przykład? Jesienią zeszłego roku w sieci sklepów Biedronka można było zdobyć pluszowe maskotki w kształcie warzyw nazwane „Świeżakami”. Akcja cieszyła się sporą popularnością, na tyle dużą, że maskotki skończyły się szybciej, niż zakładano. Na fali rozczarowania klientów, którym nie udało się zdobyć pluszaka, Lidl opublikował wpis, którego kreacja nawiązywała do popularnego tematu w tamtym okresie.

Innym, ciekawym przykładem jest opublikowany wpis z maja. Tym razem dyskont wykorzystał własną promocję. Do zakupów powyżej określonej kwoty dodawane były figurki z kolejnej części ekranizacji popularnej bajki Smerfy. Akcja cieszyła się dużą popularnością i być może to właśnie na jej fali dyskont zdecydował się na zabawny wpis. Tym razem kreacja graficzna przedstawiała figurkę jednego bohatera, z podpisem drugiego. Wydawać by się mogło, że przy tworzeniu kreacji doszło zatem do błędu. Nic z tych rzeczy! Grafika została stworzona celowo. W ten sposób Lidl po raz kolejny wykpił konkurencję.

 

Jakie wspólne cechy widzę dla tych trzech przykładów kampanii RTM?

  1. Są błyskotliwie.
  2. Poruszają uniwersalny temat znany szerokiej grupie odbiorców.
  3. Wpisy są jednorazowe jak moment lub temat, do którego nawiązują.

 

Zatem planując kampanię Real-Time Marketingową, należy bacznie obserwować panujące trendy. Przy tworzeniu kreacji trzeba pamiętać o poczuciu humoru, jednak należy mieć się na baczności i uważać, aby przypadkiem nie stworzyć kryzysu. Brzmi prosto, prawda? Dlatego do każdego pomysłu odnośnie do kampanii RTM powinno być załączone ostrzeżenie. Przed publikacją skonsultuj się z działem Marketingu lub Agencją reklamową, gdyż każda kampania RTM niewłaściwie planowana zagraża dobremu wizerunkowi Twojej firmy.


trwa ładowanie komentarzy Facebook

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial