Transplantologia w reklamie społecznej – przegląd subiektywny

26 stycznia, w 53. rocznicę pierwszego udanego przeszczepu nerki w Polsce, obchodzimy ogólnopolski Dzień Transplantacji. Dawstwo narządów to temat trudny, ale niezwykle ważny. Liczba przeszczepów jest wciąż nieproporcjonalnie niska w porównaniu do istniejącego zapotrzebowania. Niestety, wielu oczekujących nie dożywa swojej szansy. Dla poprawy tej sytuacji szczególnie ważne jest uświadamianie i uwrażliwianie społeczeństwa, dlatego temat transplantologii poruszany jest w wielu kampaniach społecznych. Przygotowaliśmy przegląd kilku z nich.

Tradycyjnie zaczynamy od polskiego podwórka i kampanii portalu Dawca.pl – „Zdecydowałem, #NieZabieram!”, która dość szerokim echem odbiła się w social mediach i nie tylko. Mimo dość kontrowersyjnej i odważnej formuły zebrała mnóstwo pozytywnych opinii, a nawet tych sceptycznie nastawionych skłoniła do dyskusji, czyli spełniła swoje zadanie.

Mało odważnie? To spójrzcie na to… W ramach promocji 5. sezonu serialu „The Walking Dead” telewizja FOX Polska postanowiła zorganizować akcję wspierającą dawstwo narządów − #ZanimZostaneZombie. Twórcy do tematu podeszli z mocnym przymrużeniem oka, ale trzeba im przyznać, że powiązanie fenomenu żywych trupów z transplantologią dało bardzo ciekawy rezultat 😊

Skoro jesteśmy już przy trupach, to możemy płynnie przejść do… zjadających je robaków. Brzmi nieco makabrycznie, ale amerykańskiej kampanii „Swing” daleko do makabry. Widzimy w niej tłustego, szczęśliwego i najedzonego robaczka, beztrosko bujającego się na huśtawce i śpiewającego piosenkę. Odbiorcy pozostają z pytaniem: co zrobisz ze swoimi narządami? Ocalisz życie drugiego człowieka czy zafundujesz ucztę robakom?

Czas na zmianę klimatu. NHS Organ Donation z Wielkiej Brytanii postawił na pokazanie prawdziwej historii. Poznajemy czteroletniego Freddiego i jego starszego brata. Chłopców łączy szczególna więź, uwielbiają się razem bawić i przytulać. Freddie może dorastać i cieszyć się życiem, dzięki bezcennemu darowi. Kluczowym przesłaniem jest to, aby rozmawiać z bliskimi o swojej woli przekazania narządów po śmierci.

Prawdziwych ludzi widzimy również w spocie Donate Life America „Give Me a Heart”. W spocie wykorzystano wzruszające nagranie, pokazujące radość osoby, która wybudziła się po przeszczepie serca. Ale to dopiero początek. Co by było, gdyby ofiarowanie serca było tak proste, jak danie serduszka na Instagramie?

Kampania „Falling in Love Again” to krótka opowieść o miłości, która miała szansę się przytrafić. Serce, które w innym ciele przestałoby bić, może na nowo kochać i być kochane…

Na koniec zostawiamy naszego faworyta. Dlaczego dojrzały mężczyzna realizuje punkt po punkcie listę rzeczy do zrobienia w życiu młodego chłopaka? Sprawdźcie…

Warto mieć świadomość, że każdy z nas lub naszych bliskich może znaleźć się w sytuacji, w której jedynym ratunkiem będzie przeszczep. Zachęcamy do refleksji, a także do odwiedzenia strony https://www.dawca.pl i podpisania oświadczenia woli.


Anna Woźniak
Facebook
Twitter
LinkedIn
trwa ładowanie komentarzy Facebook

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celu otrzymywanie newslettera zawierającego informacje o nowych wpisach, aktualnościach i ofercie Apella S.A.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celu otrzymywanie newslettera zawierającego informacje o nowych wpisach, aktualnościach i ofercie Apella S.A.

FreshMail.pl