#prezentujdobrze cz. I – Pięć wskazówek dla marketerów, jak przygotować się do poprowadzenia prezentacji

Prezentacjaczy na sam dźwięk tego słowa masz ochotę schować się pod biurkiem, przypadkiem zatrzasnąć w toalecie lub skorzystać z nieoczekiwanego dla szefa, a jakże zbawczego w tej sytuacji, urlopu na żądanie? Taktyki są oczywiście różne, polecam jednak podjęcie wyzwania! Jak przygotować się do prezentacji – przed szefem, klientem albo kolegami z pracy? Jeżeli jesteś specjalistą do spraw marketingu czy pracownikiem działu komunikacji ten artykuł Ci w tym pomoże.

Prezentujemy niemal wszędzie. Przed szefem, kolegami z pracy, podczas spotkania ze znajomymi, bo chcemy coś sprzedać, kupić albo zamienić. Bo zależy nam na przekonaniu kogoś do naszych racji lub naszego pomysłu lub dlatego, że szef nam kazał, a tzw. nż-tki (tłum. urlop na żądanie) już dawno zostały wykorzystane. Bez względu na powód warto przygotować się do wystąpienia, które nas czeka. Poniższe porady dotyczą prezentacji marketingowych przed klientem, jednak z powodzeniem można wykorzystać je w każdej innej sytuacji. Dobrze przygotowany prezenter to zadowoleni słuchacze. I skuteczna prezentacja!

1. Zastanów się, co chcesz przekazać

Choć wydaje się to oczywiste, w praktyce wcale nie jest takie łatwe! Temat prezentacji to jedno, a myśl, z jaką chcesz zostawić swoich odbiorców – to drugie. Jeżeli wiesz już, czego dotyczy Twoja prezentacja, zastanów się, co mają z niej zapamiętać ludzie, którzy będą jej słuchać? Może ma to być cecha produktu, która idealnie pasuje do firmy, więc Twoja oferta promocyjna jest naturalnym wyborem? A może chodzi o ideę zmiany, którą warto wprowadzić w Twoim dziale marketingu, choć szef nie zauważał tego do tej pory? Jeżeli już wiesz, na jakim przekazie Ci zależy, podporządkuj pod niego plan prezentacji i za każdym razem gdy będziesz opisywać jakiś fragment, zadaj sobie pytanie – czy ta część przybliża mnie do głównej myśli? Czy to będzie jasne dla moich odbiorców? Wielowątkowość zostaw na kolejny etap wtajemniczenia ?

2. Dobry plan to podstawa

Masz temat, wiesz, co chcesz przekazać, teraz pora na spisanie planu. Zapisz go, to bardzo ułatwia ułożenie logicznej całości Twojej wypowiedzi. Z prezentacją jest trochę jak z rozprawką w szkole: ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. I każda z tych części rządzi się własnymi prawami (o tym w kolejnej części cyklu). Poszczególne punkty planu zależą w dużej mierze od czasu, jaki masz do wykorzystania. Jeżeli to 15 minut, musisz skupić się na maksymalnie 2-3 kluczowych informacjach, przy 45 minutach możesz poświęcić więcej czasu na detale, urozmaicenia, a nawet dyskusję i pytania z sali (to wcale nie jest takie straszne!). Przy każdym punkcie prezentacji marketingowej zapisz słowa klucze, które pomogą Ci podczas wystąpienia. Pamiętaj o clue prezentacji!

Źródło: pixabay.com

3. Merytoryka to najlepsza broń

Szanse na poprowadzenie dobrej prezentacji rosną wraz z wiedzą na dany temat. Jeżeli ktoś poprosi Cię o zrobienie prezentacji z dziedziny, w której nie czujesz się najlepiej, masz dwa wyjścia – albo odmówić i nie ryzykować, że ktoś posądzi Cię o brak kompetencji, albo (jeżeli naprawdę nie możesz zrezygnować) poświęcić maksimum czasu na merytoryczne przygotowanie się i poznanie tajników przedstawianego tematu. Jeżeli jako marketer lub specjalista do spraw komunikacji podejmujesz się zaprezentowania czegoś, to w oczach odbiorców jesteś ekspertem w danej dziedzinie i powinieneś poruszać się w tym temacie swobodnie. Dlatego tak ważny jest czas na przygotowanie. Upewnij się, że znasz odpowiedzi na pytania, które najprawdopodobniej mogą paść, sprawdź kontekst, jaki może zostać poruszony, przejrzyj aktualną prasę i portale internetowe, szukając aktualnych informacji, które odnoszą się do Twojej prezentacji – możesz albo sam do nich nawiązać, albo przygotować się na wypadek, gdyby zrobił to ktoś ze słuchaczy.

Źródło: pexels.com

Im więcej wiesz, tym swobodniej się czujesz. W prezentacjach biznesowych możesz też posiłkować się wiedzą koleżanki lub kolegi, którzy pojadą z Tobą do klienta i będą odpowiadać na szczegółowe pytania z jakiegoś obszaru –  to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza że nie można być ekspertem od wszystkiego. W ostateczności, jeżeli już usłyszysz pytanie, na które nie znasz odpowiedzi, powiedz, że sprawdzisz tę informację (lub skonsultujesz ją ze specjalistami ze swojego zespołu) i wrócisz z odpowiedzią najszybciej, jak to tylko możliwe. Tworzeniem profesjonalnych szablonów prezentacji multimedialnych, które pomogą Ci swobodnie poruszać się po temacie zajmują się także agencje reklamowe. Warto wziąć pod uwagę i takie rozwiązanie, żeby skupić się na przygotowaniu merytorycznym.

4. Ćwiczenie czyni mistrza

Powtarzanie tego, co chcemy powiedzieć, w myślach to zdecydowanie za mało! Przedstaw całą prezentację tak, jakbyś już ją prezentował, na głos, z odpowiednim ustawieniem i w określonym czasie. Powtórz kilka razy. Dopiero usłyszenie tego, co chcesz powiedzieć, pokaże Ci, nad czym jeszcze musisz popracować, co zapamiętać, co powtórzyć. Warto się nagrać (aparat w telefonie świetnie się do tego sprawdzi!) – to ułatwia ocenę tego, co jeszcze można zrobić inaczej! Chcesz oswoić się z publicznością? Przedstaw temat siostrze, koledze, rodzicom, żonie lub mężowi, koleżance z pracy – poproś o opinię, zapytaj, czy wszystko zrozumieli, co im się podobało, czego zabrakło. Brzmi czasochłonnie? Nic bardziej mylnego – to zajmie Ci tylko kilka chwil, a dzięki temu przygotujesz się do prezentacji jeszcze lepiej!

Pomogą Ci zapisane wcześniej na kartce/ laptopie/ telefonie słowa klucze i oczywiście plan prezentacji multimedialnej. Staraj się, jak najwięcej mówić z pamięci, wyobraź sobie, że opowiadasz swoim rozmówcom (nie ważne czy to Twój Zarząd, pracownicy innych działów czy klient) o tym, co chcesz sprzedać lub pokazać, prowadzisz z nimi rozmowę w przyjaznej atmosferze, a nie sztywny monolog – to zawsze pomaga. Jeżeli przyzwyczaisz się do czytania z kartki lub mówienia z pamięci, trudno Ci będzie czuć się swobodnie. Opowiadaj, buduj napięcie, angażuj – jesteś ekspertem, którego ludzie słuchają, sprzedajesz idee, a nie recytujesz wiersz.

5. Technika Twoim sprzymierzeńcem

Twój pokaz to oczywiście wypadkowa wystąpienia i multimedialnej prezentacji, którą wyświetlasz podczas mówienia. Upewnij się, że zapisałeś ją w odpowiednim formacie i masz kopie na różnych nośnikach (to ratuje sytuację, gdy np. laptop się rozładuje lub pendrive przestanie działać). Sprawdź podłączenie do rzutnika, zapytaj o salę, w której odbędzie się spotkanie, ile osób na nim będzie. O ile to możliwe, sprawdź, przed kim masz prezentować – co lubi, czym się interesuje, jakie ma usposobienie – dobrze jest oswoić się ze swoim rozmówcą. Ale spokojne, bez tego też na pewno pójdzie Ci świetnie! Przygotuj materiały reklamowe, które chciałbyś rozdać gościom; jeżeli potrzebujesz, zadbaj o połączenie z internetem – im bardziej będzie Ci zależało, tym większe prawdopodobieństwo, że wi-fi nie zadziała ?

Źródło: pexels.com

Prowadzenie prezentacji to umiejętność, która przydaje się (nie tylko specjalistom do spraw marketingu) w wielu dziedzinach życia. Nasz cykl artykułów poświęconych tej tematyce pomoże Ci lepiej przygotowywać wystąpienia, przez co łatwiej osiągniesz zamierzone cele. Treści o tym, jak powinny wyglądać profesjonalne prezentacje, uświadomią Ci także, jakiej jakości możesz oczekiwać od firm, z którymi współpracujesz, kiedy to Ty jesteś w roli słuchacza i np. szukasz agencji reklamowej do obsługi Twojej marki. To kiedy pierwsza próba? Pamiętaj, żeby się dobrze przygotować!

Koniecznie przeczytaj pozostałe części cyklu #prezentujdobrze:

cz. II – Skuteczna prezentacja multimedialna – 7 zasad dla marketerów i nie tylko

cz. III – Jak rozpocząć prezentację, by ludzie Cię słuchali – 5 prostych sposobów

cz. IV – Ćwiczenie czyni mówcę! Zestaw ćwiczeń, które pomogą Ci podczas każdej prezentacji

cz. V – Nie jesteś sam, czyli jak utrzymać kontakt z odbiorcami podczas prezentacji biznesowych