Google Hotel Ads – booking w wyszukiwarce

Działalność Google, która niezaprzeczalnie jest nastawiona na zysk i rozwój własny – jak każda logiczna działalność biznesowa – ma też kilka wyróżników, które na mnie robią wrażenie – aktywne zaangażowanie w poprawę wygody życia przeciętnego człowieka, odpowiedzialny rozwój technologii, który ma przyświecać działalności Google, a przede wszystkim smaczki i nowości związane z branżą SEO/SEM, które wskazują jasno, że Google chce docelowo promować strony i treści w Internecie, ale tylko takie, które rzeczywiście niosą ze sobą jakąś wartość merytoryczną.

 

Fakty są takie, że ten współczesny gigant z Mountain View tak unowocześnia i ułatwia tak wiele kwestii i obszarów, które dotyczą nas każdego dnia, że niejednokrotnie trudno mi sobie wyobrazić co by było, gdyby Google’a nie było. Będąc tak naprawdę monopolistą na rynku wyszukiwarek – w Polsce jego udziały wynoszą 96% korzystających internautów jeśli chodzi o browsery – jego oficjalna polityka zakłada zwiększenie bezpieczeństwa korzystania z sieci, wykorzystywania informacji o użytkownikach w sposób maksymalizujący ich anonimowość. Każdy może mieć odmienne zdanie na temat tego, ile te zapewnienia mają wspólnego z rzeczywistością, jednak jedno nie ulega żadnej wątpliwości – Google dostarcza nam regularnie coraz to nowsze narzędzia, ułatwiające nam życie online, przekładając się też na wygodę w życiu offline. Spójrzmy na pewien przykład.

 

Będąc w podróży często zdarza się, że potrzebujemy informacji tu i teraz, używając więc naszego telefonu czy laptopa, chcemy w jak najprostszy sposób skutecznie dotrzeć do takich produktów czy usług, których są dla nas w tym momencie niezbędne. Google wychodzi kolejny raz na przeciw naszym potrzebom, ulepszając jeden ze swoich produktów – mowa tutaj o Google Hotel Ads.

 

Produkt, jaki dzisiaj pokrótce chciałbym przedstawić, to zmodyfikowany pomysł Google’a znany wcześniej jako Hotel Price Ads, a także potem jako Hotel Finder. Korporacja z Mountain View postanowiła jednak, że założenia i narzędzia, które sprawdzały się w osobnym narzędziu wyszukiwarki hoteli, powinny przełożyć się wprost na rezultaty na stronie wyników wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Page), gdzie dopiero w pełny sposób będzie mogła rozwinąć skrzydła i zbierać należyty plon.

 

O czym w takim razie mówimy? Czym jest i jakie są najważniejsze cechy Google Hotel Ads?

 

Informacje w SERPie

Wiele produktów, które Google wprowadza są bezpośrednią konkurencją dla innych wielkich firm – cóż w tym dziwnego, skoro mówimy o największym graczu na rynku wyszukiwarek. Ostatnimi czasy zaobserwować można, że Google wprowadził wiele rozwiązań w SERPach, które wydają się mieć za zadanie dostarczać tego, czego do tej pory szukaliśmy na konkretnych stronach.

 

Kiedy wpisujemy hasło, poszukując docelowo jego definicji – Google wychodzi nam naprzeciw, generując specjalny blok na górze strony wyników wyszukiwań w postaci takiego okienka:

Dostajemy informację o tym, że jest to element „fragmenty z odpowiedzią wyświetlane w wyszukiwarce” – dostajemy wygenerowaną krótką definicję, „zassaną” z innej strony, która – według Google’a – najbardziej pasuje do naszego wyszukiwania. To jest jednoz takich właśnie unowocześnień, które mają za zadanie zatrzymać nas w wyszukiwarce, niekoniecznie zaś przenosząc nas od razu na różnego rodzaju strony.

 

Google Hotel Ads powstał właśnie jako jedna z takich modyfikacji, aby wyjść naprzeciw potrzebom użytkownika i zaprezentować mu wyszukiwane dane jak najszybciej i w jak najbardziej przejrzysty sposób – już na poziomie wyszukiwarki.

 

Wyobraźmy sobie sytuację, w jakiej niejednokrotnie przyszło pewnie nam się znaleźć – jesteśmy w trakcie przemieszczania się z miasta x do y, na przykład w podróży biznesowej. Potrzebujemy szybko zweryfikować, gdzie moglibyśmy zarezerwować nocleg – odpowiedni cenowo, blisko miejsca docelowego.

 

Myślę, że wielu z nas wpisało by po prostu hasło w oknie wyszukiwarki Google, które miałoby formę „hotel w miasto x” – weźmy na przykład Warszawę.

 

Jak widzimy, ta strona różni się nieco od tych, które spotykamy przy większości „zwykłych” wyszukiwań.

 

Na samej górze mamy 3 do 4 slotów na reklamę Adwords – klasyczna reklama w postaci linków sponsorowanych, odpowiadających reklamą na wybrane słowa kluczowe. Jak można zauważyć, zaraz pod nimi mamy do czynienia z tabelką, która zawiera mapę oraz 3, czasami 4 pozycje, które według Google’a najlepiej pasują jako wynik wpisanego i wyszukanego przez nas hasła – w tym przypadku podaje nam 3 hotele w Warszawie.

 

Warto zwrócić uwagę, że wyniki pojawiające się w opisywanej tabelce, to de facto wyniki organiczne – tutaj nie możemy mówić o reklamie, miejsce pierwsze w tabeli jest tożsame z pierwszym miejscem w organic search, będącego efektem udanych działań SEO.

 

Przyjemne funkcjonalności

Tabela z wynikami i mapą jest opatrzona kilkoma filtrami, dzięki którym możemy zawęzić podawane propozycje względem ceny, liczby osób poszukujących wolnego noclegu, kategorii hotelu względem posiadanych przez niego gwiazdek, a także średniej ocen użytkowników, która została przyznana w profilu Google danego hotelu, lub po prostu przy jego wizytówce. Oczywiście wpisujemy również w odpowiednie pola datę przyjazdu i planowanego wyjazdu – to będzie istotną bazą, na której opiera się ten wynik wyszukiwania.

 

Podstawowe kategorie i cechy, które są istotne przy wyborze hotelu – liczba miejsc, ocena, cena, standard – czego chcieć więcej przy szybkim wyszukiwaniu miejsca do zakwaterowania? Zapewne większej ilości miejsc, które są nam proponowane. Nic prostszego z Googlem – klikamy w button „Więcej hoteli” i zostajemy przeniesieni do pełnego okna, w którym zaczyna się prawdziwa zabawa.

 

Większość okna zajmuje duża i przejrzysta mapa, na której mamy zaznaczone obiekty hotelowe, które są wygodnie wylistowane po lewej stronie. U góry strony mamy do modyfikacji konkretne interesujące nas filtry, o których wspominałem wcześniej, natomiast różnica jest taka, że w tym poszerzonym oknie możemy ustawić sortowanie sugerowanych hoteli względem ceny, oceny i trafności wyszukiwania.

 

User Experience

Chcąc dowiedzieć się więcej na temat interesującego nas obiektu, możemy w prosty sposób najechać na miniaturę obiektu w panelu po lewej i kliknąć w nią – pojawi nam się coś na kształt wizytówki, w której znajdziemy informacje, na podstawie których będzie nam łatwiej dokonać wyboru – średnią ocen, podsumowanie opinii, ostatnie wybrane opinie konkretnych użytkowników, dane adresowe i telefon, button prowadzący do witryny oraz przycisk generujący najbliższą trasę do punktu docelowego – wszystko w jednym miejscu, w zależności od tego, w jaki sposób jesteśmy przyzwyczajeni do działania.

 

Jedni będą woleli przejść do strony hotelu, jeszcze inni zapoznają się z opiniami użytkowników, a ktoś szukający pokoju „na szybko” będzie mógł z tych ujętych na tej stronie informacji podjąć decyzję i od razu w momencie posiadania potrzeby zabukowania pokoju – mieć taką możliwość!

 

Co ciekawe, przy każdorazowej zmianie położenia mapy, lista proponowanych hoteli zmienia się w lewym pasku – Google stara się dopasować obiekty do naszych preferencji, także antycypując propozycje względem naszych modyfikacji jeśli chodzi o lokalizację na mapie w poszerzonym panelu.

 

Porównanie cen, przejrzysta prezentacja lokalizacji obiektu, najważniejsze informacje, a także integracja z wybranymi agregatami ofert hotelowych – z wyszczególnioną ceną – to narzędzie pozwala zwiększyć ruch w interesie wynajmu hotelowych pokoi w niebagatelny sposób.

 

Odpowiedź na precyzyjne wyszukiwanie

Należy zaznaczyć, że Google Hotel Ads będą się różnić swoją formą w zależności od tego, jaki rodzaj frazy wpiszemy. Gdy użyjemy frazy generycznej, ogólnej – jak opisywana wcześniej „hotel Warszawa”, możemy spodziewać się pełnego przeglądu hoteli i miejsc, w którym moglibyśmy zarezerwować nocleg.

 

Jeśli jednak chcemy znaleźć konkretny hotel, to po wpisaniu frazy brandowej – np. „Hotel Airport Warszawa” – otrzymamy klasyczną stronę wyników wyszukiwania, na której możemy zapoznać się z wizytówką firmy, której brand wyszukiwaliśmy. Mamy więc po lewej stronie pełne dane na temat hotelu, a poniżej wizytówki także wylistowanie cen, które są umieszczone w różnych agregatach ofert hotelowych, takich jak właśnie widoczne Booking czy też Hotels.com.

Aby w pełni skorzystać z możliwości reklamowych, które oferuje branży hotelarskiej Google, należy oczywiście do tematu promocji online podejść kompleksowo – od założenia i skrupulatnego wypełnienia wizytówki, która będzie szczególnie istotna we wspomnianych narzędziach, poprzez zachęcanie do dzielenia się opinią naszych klientów pod wspomnianą wizytówką, na integracji z agregatami ofert kończąc. Warto jednak uświadomić sobie, że raz zaplanowana i skoordynowana obsługa marketingowa naszego hotelu pozwoli znacząco zwiększyć ruch na naszej stronie i samym obiekcie – warto zadbać o to, wykorzystując skoordynowane działania agencji wyspecjalizowanych w tej materii.

 

Wielokanałowe korzyści

Google od kilku lat konsekwentnie stawia na rozwój w kierunku i z myślą o urządzeniach mobilnych. Smartfony, tablety są naszą codziennością, z roku na rok procentowy udział w rynku online tego typu mobilnych urządzeń wzrasta, przekraczając obecnie wartość ponad 50% rynku.

 

Skoro tak przedstawia się sytuacja, to należy jasno powiedzieć – Google wie, że mobile to przyszłość Internetu, przez co niejednokrotnie wręcz faworyzuje strony czy serwisy, które w szczególny sposób odpowiadają potrzebom użytkownika mobilnego.

 

W takim razie, jak mogłoby być inaczej w przypadku produktu samego Google’a, szczególnie zaś takiego, którego bardzo często używamy w drodze, w podróży – a więc mobilnie, za pomocą tabletu lub smartfona.

 

Google Hotel Ads to produkt skrojony na miarę urządzeń mobilnych – pełna wersja usług oferowanych w ramach opisywanego narzędzia jest dostępna zarówno w aplikacji Google Maps, jak i na maps.google.com.

 

Jeśli chodzi o korzyści, jakie można czerpać z wydatków na taką reklamę i bezpośrednie zachęcenie do rezerwacji miejsca hotelowego w momencie jego wyszukiwania i zapotrzebowania, to sam Google przychodzi nam z pomocą jeśli chodzi o ocenę ROI z takiej inwestycji – jedno z case study z Google Hotel Ads mówi nawet o 2,465% zwrotu z wydatków na tego typu reklamę!

Liczmy, że korporacja z Mountain View będzie nas regularnie raczyła dalszymi ułatwieniami, szczególnie zaś takimi, które przynoszą wymierne korzyści w biznesie!

 

 

Jeśli jesteś zainteresowany możliwościami reklamowymi w Internecie, jakie może zaproponować Apella – zgłoś się do nas, a przygotujemy indywidualną analizę i ofertę skrojoną do konkretnych potrzeb. Skorzystaj z naszego doświadczenia!